Comparaţie între benzina 95 şi benzina 98

Comparaţie între benzina 95 şi benzina 98

Unii şoferi preferă să folosească benzină mai scumpă pentru maşina lor, crezând că aceasta îmbunătăţeşte performanţele motorului şi îl întreţine mai bine. Totuşi, ei nu cunosc toate implicaţiile unei astfel de alegeri.

Cifra octanică a combustibilului cu care alimentezi nu este chiar cel mai bun indiciu care ar trebui să te ghideze în asemenea situaţii, scrie Fox News. Aceasta reprezintă rezistenţa la autoaprindere a combustibilului, proces care poate afecta motorul.

Este bine de ştiut că majoritatea motoarelor sunt făcute astfel încât să funcţioneze cu benzină normală, cu o cifră octanică de aproximativ 87. Benzina premium este bună în special pentru cele puternice, aflate pe maşinile sport sau pe cele de lux. Ele sunt mai vulnerabile la autoaprindere, iar combustibilul recomandat trebuie să aibă o cifra octanică de cel puţin 91.

Şoferii nu ştiu că o cifra octanică mai mare nu îmbunătăţeşte performanţele unei maşini. Chiar şi maşinile pentru care e recomandat combustibil premium pot funcţiona cu unul obişnuit, deoarece pot detecta eventualele probleme şi au capacitatea de a ajusta procesul de funcţionare. Singura pierdere pe care o pot înregistra e performanţa mai mică, însă alegerea aceasta prezintă avantajul unui cost mai scăzut.

În general, fiecare benzinărie care aparţine unui brand renumit oferă câte două tipuri de benzină şi două tipuri de motorină, sortimentul mai scump din fiecare categorie fiind considerat mai bun şi mai eficient pentru motorul maşinii.

Prin prisma legislaţiei în vigoare, producătorii de carburant trebuie să respecte anumite specificaţii destul de drastice pentru compuşii din combustibili, astfel că diferenţele dintre sortimente se încadrează în limite destul de strânse.

Comparaţie între benzina 95 şi benzina 98. Ce este cifra octanică (CO)

Cifra octanică reprezintă rezistenţa la autoaprindere a combustibilului pentru motoare pe benzină. Cu cât cifra octanică este mai mare, cu atât motorul are un randament mai bun, în parametri optimi, şi oferă un cuplu şi o putere mai mari decât dacă ar utiliza o benzină cu cifra octanică mai mică.

În Europa şi, implicit, în România, la pompele de benzină este afişată cifra octanică determinată prin metoda Research (CO/R), cu motorul turat la 600 rpm. În Statele Unite şi Canada este folosită cifra octanică stabilită prin metoda Motor (CO/M), cu motorul la 900 rpm. CO/R va fi întotdeauna mai mare decât CO/M. În România, aproape toate tipurile de benzină au o cifră octanică cuprinsă între 95-100.

O benzină cu CO mai mare permite realizarea unor rapoarte de comprimare mai mari, deci motoare cu randament indicat mai mare şi, la aceeaşi cilindree, cu puteri mai mari.

La un motor cu raport de comprimare dat, folosirea unei benzine cu CO mai mică decât cea prevăzută prin proiect deformează diagrama indicată, micşorând randamentul indicat, şi determină apariţia detonaţiei, distrugând motorul. Folosirea unei benzine cu CO mai mare decât cea prevăzută prin proiect deformează şi ea diagrama indicată, micşorând de asemenea randamentul indicat, ducând la o risipă inutilă.

Cifra octanică nu este legată de cantitatea de căldură degajată prin ardere, adică de puterea calorică a combustibilului, deci o benzină cu o CO mai mare nu e „mai bună” în acest sens.

Comparaţie între benzina 95 şi benzina 98. Aditivi adăugaţi în carburant

Indiferent că este vorba despre benzină sau motorină, producătorii adăugă diverşi aditivi în combustibili. Unii dintre aceştia sunt utili, întrucât generează o cifră octanică sau cetanică mai mare, însă alţii au ca efect o deteriorare în timp a anumitor componente ale maşinii.

Sulful: este un aditiv larg răspândit în combustibil, însă prin ardere acesta se depune ca o peliculă de zgură pe sistemul de evacuare. Din fericire, prin legislaţie, carburantul poate conţine cel mult 10 mg de sulf pe litru, iar toţi producători se raportează la această limită maximă.

Plumbul: a fost utilizat pe scară largă în compoziţia combustibilului, însă a fost practic interzis de Uniunea Europeană în 2000 din cauza poluării masive a mediului înconjurător şi a pericolelor la adresa sănătăţii oamenilor. În prezent, concentraţia maximă este de 5 mg de plumb pe litrul de carburant.

Mangan: un alt aditiv prezent în carburant este pe baza de mangan şi este cunoscut sub numele generic de MMT. Efectele acestuia sunt controversate, întrucât există o serie de studii potrivit cărora MMT afectează mediul şi calitatea componentelor motorului, însă alte studii infirmă aceste ipoteze.

Pe lângă aceşti aditivi, în carburanţi există şi benzen şi o serie de compuşi oxigenaţi.

Comparaţie între benzina 95 şi benzina 98. Ce benzină folosim de 95 sau de 98?

Contrar a ceea ce mulţi dintre noi credeau, cifra octanică a benzinei nu indică capacitatea acesteia de ardere. Adică o benzină cu cifra octanică mai mare nu este mai inflamabilă decât una cu cifra octanică mai mică. În realitate, cifra octanică reprezintă rezistenţa combustibilului la autoaprindere (detonaţie). Astfel că un motor va merge mai “lin” cu benzină de cifra octanică mare.

Deci avem un randament superior al benzinei mai scumpe. Sigur că alimentând cu 98 vom avea un consum mai mic decât cu 95, însă luând în considerare diferenţa de preţ, situaţia se poate inversa.

sursa: https://epochtimes-romania.com/news/comparatie-intre-benzina-95-si-benzina-98---235597